پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


اشتغال و كار بانوان در نگاه قرآن و حديث (1) -5

رابطه جنسيت و كار و پاداش

مسئله ديگري كه بايد مد نظر قرار گيرد، جنسيت است. آيا بين زن و مرد تفاوت وجود دارد؟ اگر تفاوت نيست؛ چرا نام يكي مرد و نام ديگري زن است؟ و اگر تفاوت هست؛ آیا تبعیض هم هست؟ اینکه خداوند عالم را زوج آفریده، چه معنایی دارد؟ تفاوتها چه حكمت و چه مزيتي دارند و چه مهارتی را براي آنان به ارمغان آورده است؟ كدام مشاغل در راستاي توانمندي‌ها قرار دارند؟ اسلام براي مغایرت جنسيت چه احکامی را مقدّر کرده است و چه منطقی را حاکم می‏داند؟

ه: رابطه جنسيت و كار و پاداش

مسئله ديگري كه بايد مد نظر قرار گيرد، جنسيت است. آيا بين زن و مرد تفاوت وجود دارد؟ اگر تفاوت نيست؛ چرا نام يكي مرد و نام ديگري زن است؟ و اگر تفاوت هست؛ آیا تبعیض هم هست؟ اینکه خداوند عالم را زوج آفریده، چه معنایی دارد؟ تفاوتها چه حكمت و چه مزيتي دارند و چه مهارتی را براي آنان به ارمغان آورده است؟ كدام مشاغل در راستاي توانمندي‌ها قرار دارند؟ اسلام براي مغایرت جنسيت چه احکامی را مقدّر کرده است[1] و چه منطقی را حاکم می‏داند؟

پاسخ اين سؤالها به خوبي بيانگر ارزشمندي نگاه دين به زنان در جامعه اسلامي است: «وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ‏ وَ أَلْوانِكُمْ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِلْعالِمينَ»[2]؛ «و از آیات او آفرینش آسمانها و زمین و تفاوت زبانها و رنگهای شماست. در این نشانه‏هایی است برای عالمان!»

و «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ‏ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ»[3]؛ «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (اینها ملاک امتیاز نیست؛ بلکه) گرامی‏ترین شما نزد خداوند، با تقواترین شماست. خداوند دانا و آگاه است.»

در نگاه اسلام بين اجر كار زن و مرد هيچ فرقي وجود ندارد؛. چه مربوط به امور اخروی باشد و چه امور دنیوی. خداوند به عدالت پاداش مي‏دهد: «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا في‏ سَبيلي‏ وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّواب»؛[4] «خداوند درخواست آنها را پذیرفت؛ (و فرمود:‌) من عمل هیچ عمل کننده‌ای از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد؛ شما همنوعید، و از جنس یکدیگر. آنها که در راه خانه‌های خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند، به یقین گناهانشان را می‌بخشم؛ و آنها را در باغهای بهشتی، که از زیر درختانش نهرها جاری است، وارد می‌کنم. این پاداشی است از طرف خداوند؛ و بهترین پاداشها نزد پروردگار است.»

و «وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً»[5]؛ «وکسی که چیزی از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که ایمان داشته باشد، چنان کسانی داخل بهشت می‌شوند؛ و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.»

خداوند به هر عملی، پاداش مناسب می‏دهد، حتی اگر ذره‏ای باشد نیز نادیده گرفته نمی‏شود.[6] آنچه مدنظر خداوند می‌باشد عمل است نه جنسيت.

لفظ عمل و مشتقاتش به معنای کار و تلاش و فعالیت دنیوی و اخروی 360 بار در قرآن تکرار شده و در مقابل آن جزا و پاداش قرار دارد. در این چنین کتابی ممکن نیست حق و تکلیف یا سود و زیان مشخص نشده باشد. در برخی از این آیات هر دو جنس زن و مرد را بدون هیچ امتیازی کنار هم قرار گرفته است.

مولای متقیان در «نهج البلاغه» می‏فرماید: «قانون خدا در آسمان و زمین یکی است. اگر ملکی را با غرور از بهشت بیرون کرد، انسان را با وجود غرور وارد بهشت نخواهد کرد.» خدا براي رفتار خصوصي زن و مرد برنامه دارد و حق معين كرده است؛ آیا براي يك عمر كار زن در خانه تصميم گيري نكرده يا آن را ناديده گرفته است؟

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. روانشناسی رشد 2 با نگرش به منابع اسلامی، گروه مؤلفان، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ج 2، ص 1025.

[2]. روم/ 22.

[3]. حجرات/ 13.

[4]. آل عمران/195.

[5]. نساء/ 124؛ نحل/ 97؛ غافر/ 40؛ حجرات/ 13.

[6]. زلزال/ 7و8.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ١٤ مهر ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٣٢٤٩ / تعداد بازدید : 130/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج