يکشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > فرهنگ و اندیشه > خانه و خانواده 
ماهنامه مبلغان


فتنه یا زینت!؛ بررسی دیدگاه شریعت دربارۀ جمعیت (2) -3

شبهه سوم: فتنۀ فرزندان

قرآن کریم اموال و فرزندان را فتنه می‏نامد؛ چرا باید ما به دنبال افزایش جمعیت باشیم؟ در قرآن کریم این تعبیر دو بار استفاده شده است: یک بار در آیۀ 28 سورۀ انفال که می‏ فرماید: «‏وَ اعلَمُوا أنَّما أموالُکُم وَ أولادُکُم فِتنَةٌ وَ أنَّ اللّهَ عِندَهُ أجرٌ عَظیم».

شبهه سوم: فتنۀ فرزندان

قرآن کریم اموال و فرزندان را فتنه می‏نامد؛ چرا باید ما به دنبال افزایش جمعیت باشیم؟

در قرآن کریم این تعبیر دو بار استفاده شده است: یک بار در آیۀ 28 سورۀ انفال که می‏فرماید: «‏وَ اعلَمُوا أنَّما أموالُکُم وَ أولادُکُم فِتنَةٌ وَ أنَّ اللّهَ عِندَهُ أجرٌ عَظیم»؛ «و بدانید اموال و فرزندانتان فقط وسیلۀ آزمایش هستند و خداست که پاداش عظیم نزد او است.»

بار دیگر نیز در آیۀ 15 سوره تغابن آمده است که می‏فرماید: «إِنَّما أموالُکُم و أولادُکُم فِتنَةٌ وَ اللّهُ عِندَهُ أجرٌ عَظیم»؛ «همانا اموال و فرزندانتان فقط وسیلۀ آزمایش هستند و خداست که پاداش عظیم نزد او است.»

کلمۀ فتنه از ریشۀ «فَتَنَ» به معنای داخل کردن و گداختن طلا در آتش است تا خالص از ناخالص و خوب از بد جدا و آشکار شود.[1]

این کلمه در مصادیق متعددی استفاده شده است که یکی از آنها، آزمایش و امتحان می‏باشد. به این دلیل که آزمایش باعث جدا شدن خوب و بد از یکدیگر میشود.

امیر مؤمنان علی(علیه السلام) می‏فرماید: کسی از شما نگوید: الهی! از امتحان به تو پناه میبرم؛ زیرا کسی نیست، مگر اینکه مشمول امتحان است؛ اما اگر کسی خواست به خدا پناه جوید، باید از فتنههای گمراه‌کننده پناه جوید. خداوند سبحان میفرماید: «بدانید که اموال و فرزندانتان مایۀ امتحان‌اند.» معنی آیه این است که خداوند آنان را به اموال و فرزندان آزمایش میکند تا ناخشنود از رزق او و راضی به نصیب او را معلوم سازد. اگرچه خداوند سبحان از خود آنها به آنها آگاهتر است؛ ولی آزمایش برای این است که کارهایی که سزاوار ثواب و اعمالی که موجب کیفر است، آشکار گردد؛ زیرا بعضی از مردم عاشق فرزند پسر و متنفر از دخترند و برخی عاشق افزایش مال و ناراحت از نقصان ثروت‌اند.[2]

سرّ امتحان بودن اموال و اولاد نیز آن است که این دو میتوانند زمینۀ غفلت انسان از خدا را فراهم کنند، همان گونه که در سورۀ منافقون به آن اشاره شده است: «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلهِکُم أموالُکُم وَ لا أولادُکُم عَن ذِکرِ اللّهِ وَ مَن یَفعَل ذلِکَ فَأولئِکَ هُمُ الخاسِرُون»[3]؛«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند و کسانی که چنین کنند، همان زیان‌کاران‌اند.»

به این ترتیب، علی‏رغم اینکه «فتنه» در فارسی، بار معنایی منفی به خود گرفته است؛ ولی در عربی به معنی آزمایش و امتحانی است که زمینۀ تعالی و خلوص خواهد بود و لذا این مطلب دلیل دیگری بر خیر بودن فرزند است.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. مفردات الفاظ القرآن، ص 623: «أدخال الذّهب النار لتظهر جودته من ردائته.»

[2]. نهج البلاغه، سید رضی، دارالهجرة، قم، نسخه صبحی صالح، حکمت 93، ص 484.

[3]. منافقون/ 9.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٣ مهر ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٢٩٢٤ / تعداد بازدید : 70/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج